Velikden (Pasen) - Reisverslag uit Nanovitsa, Bulgarije van Frank Goossens - WaarBenJij.nu Velikden (Pasen) - Reisverslag uit Nanovitsa, Bulgarije van Frank Goossens - WaarBenJij.nu

Velikden (Pasen)

Door: Frank Goossens

Blijf op de hoogte en volg Frank

20 April 2014 | Bulgarije, Nanovitsa

Hallo dames en heren, hier weer even een verhaaltje, ditmaal over het paasfeest tot nu toe hier in Bulgarije.

Aangezien Desi (de vriendin van mijn begeleider) Grieks-Orthodox is (een geloof wat een groot deel van de bevolking hier heeft) vieren ze hier thuis redelijk traditioneel Pasen. Een mooie kans dus om wat cultuur op te snuiven (de enige manier buiten vleermuizen zoeken om mij een kerk in te krijgen). Desi heeft overigens vanaf carnaval tot aan nu ook gevast, wat hier in houd dat je geen vlees, vis of zuivelproducten eet en drinkt.

Gisterenavond ben ik met Desi en Christiaan (een andere Nederlandse student) naar de kerk in Momchilgrad geweest. Na de gebruikelijke liederen en voorgelezen teksten in het oud Bulgaars (lees 9e of 10e eeuw) komt de priester te voorschijn met een enorme kaars. Dit stamt af van het geloof dat elk jaar, op de zaterdag voor Pasen, een blauw licht verschijnt in Jezus zijn tombe in Jerusalem dat verandert in een brandende vorm en alle kaarsen en lantaarns in de omgeving spontaan doet ontbranden. Het vuur hier van wordt via deze kaarsen en lantaarns overgedragen naar de kerken in de Orthodoxe landen.

Iedereen in de kerk heeft ook een kaars bij zich om deze weer aan te steken met het "heilige vuur" dat de priester draagt. Als alle kaarsen zijn aangestoken dan leid de priester de mensen om middernacht naar buiten en wordt er letterlijk een rondje rond de kerk gelopen met deze kaarsen. Officieel zijn dit drie rondjes en zou ik na ronde één weg stappen uit de groep om foto's te maken van dit tafereel, echter deden ze bij deze kerk maar één rondje en heb ik dus helaas geen foto's.

Vervolgens worden er weer een hoop bijbel teksten voorgelezen (tot 3 uur 's nachts), maar gelukkig hoefden we hier niet bij te blijven. Het was tijd om terug te gaan naar de basis in Nanovitsa, met de brandende kaarsen. Eenmaal terug bij de basis wordt dit "heilige vuur" overgedragen aan een lantaarn met de afbeelding van Maria met kindje Jezus en is het vasten officieel afgelopen.

Tijd om de eieren te voorschijn te toveren! Ook hier hebben ze uiteraard mooi beschilderde eieren, alleen is de traditie iets anders. In plaats van de eieren te verstoppen en ze weer te zoeken worden hier heuse ei gevechten gehouden! Iets minder spectaculair als het klinkt maar wel erg grappig. Je kiest een ei en een tegenstander. Vervolgens tik je de ene kant tegen elkaar, dan de andere kant. Degene die nog één kant over heeft die niet gebroken is heeft gewonnen, de "verliezer" kan zijn ei op gaan eten. (Ik denk dat ik dit in Nederland ook in ga voeren).

Terwijl wij met heel dit kerkelijk gebeuren bezig zijn geweest heeft Hristo het andere deel van de traditie voorbereid, namelijk het bereiden van het lam. Normaal gesproken slacht Hristo zelf een heel lam en wordt deze bereid, echter zijn er nu redelijk weinig mensen hier (die vlees eten) en geen vriezer. Dus dit maal geen heel lam maar stukken. De delen van keuze in dit geval zijn de kop (zonder haar en voor de rest alles er op en aan), de organen en ingewanden. Hier is Hristo tot zonsopkomst mee bezig geweest om soep van te maken welke traditioneel op paasochtend gegeten wordt. Momenteel ligt Hristo na zijn harde werk nog te slapen en doen we het lekker met eieren en paasbrood.De soep zullen wij nu waarschijnlijk vanavond gaan eten en ik moet zeggen hij ruikt nu al heerlijk!

Vandaag ga ik nog even mee naar de Wisenten (Europese Bizons) en morgen gaan we misschien eindelijk "mijn" auto ophalen die ik mag gaan gebruiken tijdens mijn stage!

Iedereen daar nog een hele fijne Pasen gewenst en onthoud de ei gevechten!

  • 20 April 2014 - 21:09

    Nadja:

    Jij ook fijne paasdagen. Lijkt me ook reuze interessant om te kijken hoe andere landen en culturen het paasfeest vieren. Ik zal mee doen met dat ei spel. Ik hoop wel dat het om gekookte eieren gaat :-)

  • 23 April 2014 - 17:52

    Jürgen:

    Hee Frankie, Leuk pasen gehad dus! Mooi! Wat voor auto krijg je?

  • 27 April 2014 - 17:31

    Aad Flohil:

    Hoi Frank,

    Een prachtig en ingetogen verslag geef je van de paasviering aldaar. Ik zie het gewoon voor mijn ogen gebeuren. Ik hoorde ook van Margreet dat je een Fiat Tempra( gemaakt vanaf 1990) mag gaan bereiden,een auto met een grote achterbak, naar ik me herinner. Daar zou heel wat lammeren in te vervoeren zijn.

    Groeten Aad

  • 23 Mei 2014 - 16:25

    Anke:

    Leuk om te lezen! Klinkt ook als mijn ervaring, helaas heb ik tot tweemaal het eiergevecht verloren :(

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bulgarije, Nanovitsa

Frank

In dit reisdagboek zal ik proberen de gebeurtenissen bij te ho0uden tijdens mijn 22 weken durende stage in Bulgarije waar ik voor de New Thracian Gold Foundation onderzoek ga doen in de Oostelijke Rhodopen.

Actief sinds 04 Maart 2014
Verslag gelezen: 677
Totaal aantal bezoekers 12155

Voorgaande reizen:

04 Maart 2014 - 04 Augustus 2014

stage in de Oostelijke Rhodopen

Landen bezocht: